Mestá od najkrajšieho po najškaredšie dokáže klasifikovať už aj veda. Tvrdí to nedávna štúdia Eye-Catching Architecture. Tento bizarný algoritmus prvú priečku našiel v Anglicku.
Mnohí sa počas cestovania naháňajú za najkrajšou fotkou, najimpozantnejším výhľadom, najlepšou reštauráciou či najúchvatnejšou uličkou. Ľudskou vlastnosťou je totiž hľadať niečo najdokonalejšie. A za najúžasnejšie mesto považujeme zvyčajne to, ktoré neuchváti len oči, ale aj srdce.
San Francisco, Rio de Janeiro, Rím
Veda má však vlastný „názor.“ Na rozdiel od ľudí, hodnotí mestá objektívne a racionálne, a nie na základe pocitov, ktoré sa im s metropolou spájajú. Viacerí preto s jej zoznamom zaiste nesúhlasia. Podľa vedy totiž najkrajšie mesto nie je Rím, ani Paríž, Sydney či San Francisco alebo Rio de Janeiro.
Toto je podľa vedy najkrajšie mesto
Viacerí o ňom dokonca ani nepočuli. Je ním anglický Chester. Katedrálové mesto ležiace v severozápadnom Anglicku, blízko waleských hraníc, s populáciou okolo 120 tisíc obyvateľov.
Chester
Chester v roku 79 založili Rimania, ktorí vybudovali zároveň aj hradby mesta. Ide o najdlhšie múry v celej krajine s dĺžkou viac ako tri kilometre. V súčasnosti žije mesto skôr z maloobchodu a cestovného ruchu.
Ako vytvorili rebríček
Mestá porovnali na základe zlatého rezu, teda matematického meradla gréckeho pôvodu. Toto meradlo sa pre jeho harmóniu často využíva aj v umení. Hodnotí to, čo ľudia považujú za neodmysliteľne krásne na predmetoch. Najkrajšie mesto planéty v tomto prípade vybrali podľa harmónie mestskej architektúry.
Chester
Zozbierali fotografie ikonických budov a ulíc z historických miest, následne do rohov budov na obrázku nakreslili body, vypočítali podiel najdlhšej a najkratšej dĺžky rozmerov a dáta na záver porovnali so zlatým rezom.
„Pomocou tohto matematického konceptu sme analyzovali tisícky budov.“
Strieborné miesto získali Benátky a bronzovú medailu Londýn. Na ďalších priečkach sa umiestnili Belfast, Rím, Barcelona, Liverpool, Durham, Bristol a Oxford. Barcelona si svoje šieste miesto získala vďaka Gaudího Sagrade Familii. Hoci zoznam hodnotených miest nezverejnili, odborníci tvrdia, že britská firma mohla analyzovať oveľa viac tamojších miest, čo mohlo výsledok ovplyvniť.
Sagrada Familia
Okrem miest sa hodnotili aj najkrajšie budovy sveta. Na popredných priečkach sa umiestnila katedrála Santa Maria del Fiore vo Florencii, indický Tádž Mahal, zámok Neuschwanstein, španielska Casa Mila, Chrám Vasila Blaženého v Rusku, Katedrála svätého Pavla v Anglicku alebo Marina Bay Sands v Singapure či Ósacký hrad v Japonsku, ba dokonca aj Tancujúci dom v Prahe.
Florencia
10 najkrajších miest sveta podľa matematického meradla
1. Chester – 83,7 %
2. Benátky – 83,3 %
3. Londýn – 83 %
4. Belfast – 82,9 %
5. Rím – 82 %
6. Barcelona – 81,9 %
7. Liverpool – 81 %
8. Durham – 80,5 %
9. Bristol – 80 %
10. Oxford – 79,7 %
Zdieľajte tento článok
Páčil sa ti tento článok? Získajte zdroj základných informácií pre cestovateľov.
Na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení používame technológie, ako sú súbory cookie. Robíme to na zlepšenie zážitku z prehliadania a na zobrazovanie personalizovaných reklám. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracúvať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže mať nepriaznivý vplyv na niektoré funkcie a vlastnosti.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.