Chutná, chrumkavá a vysmážaná. Karaage je jedna z najväčších delikates Japonska. Vyprážané kurča okrem obľuby naprieč krajinou získalo aj niečo iné – vlastnú súťaž Karaage Grand Prix. Každoročne milióny domácich hlasujú v celoštátnej súťaži za najobľúbenejšiu predajňu s najlepšími karaage.
Hlavné mesto karaage
Namiesto metropol ako Tokio, Kjóto alebo Osaka, najviac ocenení putuje do mestečka Nakatsu, ležiaceho na južnom ostrove Kjúšú. Spomedzi tisícky prihlásených sa predajne v tomto meste chvália tými najchrumkavejšími a najchutnejšími kurčatami.
Tokio
Rok 2023 však priniesol do súťaže zmenu pravidiel. Kým do roku 2022 hlasovali za najlepšie pokrmy bežní obyvatelia, od tohto roku prizvali do súťaže porotcov. Okrem chuti budú hodnotiť aj šťavnatosť, efektívnosť nákladov či farbu vyprážania.
Nakatsu di prefektur Oita, Jepang, disebut sebagai ibu kota 'karaage' yang menyimpan sejarah budaya kuliner selama ratusan tahun.https://t.co/EGR2a9zRcu
Práve oni môžu zamiešať kulinárskou históriou mestečka Nakatsu. Vo výhre totiž nie je len odmena a dobrý pocit, ale aj povesť mesta a kulinárska tradícia.
Od hladomoru po delikatesu
Definícia slova karaage je však diskutabilná. Hoci si väčšina ľudí pod týmto pojmom predstaví len kúsok vysmážaného mäsa, niektoré zdroje tvrdia, že karaage je technika varenia na prípravu jedla. Počiatky pokrmu siahajú až do 16. storočia, keď sa na japonskom pobreží vylodili portugalskí misionári.
Tradičné karaage
Tí totiž priniesli akýsi systém vyprážania, ktorý si japonskí obyvatelia rýchlo osvojili. Prevažne pescetariánsku stravu v 18. storočí doplnil chov hydiny a predaj vajec. Dôvodom bol rozsiahly hladomor (1716-1736), ktorý zničil veľkú časť úrody ryže a zabil desaťtisíce ľudí.
K medzinárodnému obdivu
Karaage sa údajne po prvýkrát objavil ako súčasť menu v japonskom meste Usa, práve blízko mestečka Nakatsu. V Usa postupom času založili aj prvú predajňu zameranú len na karaage. Napriek tomu, že v Usa dodnes sídli viac ako 40 karaage predajní, medzinárodnú reputáciu si získalo práve susedné mesto Nakatsu. Dvaja kuchári z Nakatsu totiž začali pokrm zdokonaľovať a experimentovať pri jeho príprave. Časom sa stali akýmisi symbolmi, vďaka ktorým sa mesto Nakatsu premenilo na srdce a dušu karaage. Každá predajňa v Nakatsu má svoju tajnú ingredienciu, o ktorú sa žiaden kuchár nechce podeliť.
Bungoya’s Nakatsu Karaage is one of Oita’s popular stadium foods🐓 It’s a delicious deep fried chicken which won the Karaage Grand Prix Gold Prize‼️ Inside the stadium, Oita Trinita mascot Neetan was riding on a cart wearing a cute costume☺️ #CerezoOsaka#SakuraSpectaclepic.twitter.com/zoZMl9EQXj
Vyprážané kurča preslávila zložitosť chutí a jednoduchosť prevedenia. Väčšinou ide o kuracie stehná, prsia alebo krídelká marinované v sójovej omáčke spolu so štipkou zázvoru, soli, cesnaku, ovocia a iných tajných ingrediencií. Jeho chrumkavosť „má na svedomí“ máčanie v zemiakovom škrobe. Mäso vďaka kombinácii zostane vo vnútri šťavnaté, zatiaľ, čo na povrchu sa vytvorí chrumkavá textúra.
Festival Karaage
V Nakatsu sa každoročne koná aj Karafes, teda festival karaagu. Pritiahne viac ako 50 tisíc ľudí z celého Japonska. Mesto je tiež držiteľom ocenenia z roku 2019 v Guinessovej knihe rekordov týkajúceho sa najväčšej porcie vyprážaného kuracieho mäsa s hmotnosťou 1667,301 kg.
Karaage
Spomedzi 50 predajní v Nakatsu má každý svoju naj favoritku, ktorá je preňho symbolom detstva. No otázne zostáva, či aj porotcovia súťaže Karaage Grand Prix udržia jeho víťaznú líniu.
Zdieľajte tento článok
Páčil sa ti tento článok? Získajte zdroj základných informácií pre cestovateľov.
Na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení používame technológie, ako sú súbory cookie. Robíme to na zlepšenie zážitku z prehliadania a na zobrazovanie personalizovaných reklám. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracúvať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže mať nepriaznivý vplyv na niektoré funkcie a vlastnosti.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.