„Martin, aké máme skúsenosti na motorke?“ pýta sa Marta, keď sme dostali nápad, že sa vyberieme spoznávať časť Laosu na motorke.
„Ak nerátam tých 85 kilometrov na Filipínach, tak vyslovene žiadne!“ Plán bol prejsť 500 kilometrov pri laosko-vietnamských hraniciach a po časti Ho Či Minovej ceste.
Krásy Laosu
Optimizmus nás neopúšťal pred výletom. Všade, kam sa len pozriete, takmer každý tu jazdí na motorke. Motorka slúži často ako rodinné vozidlo. Raz sme napríklad napočítali na jednej motorke 5 ľudí a dieťa malo v rukách kohútika. Inokedy slúži motorka ako prepravný prostriedok domácej hydiny, nábytku či ovocia. Kým my si doma kupujeme vozidlá s veľkým kufrom, tu sa kadejaký materiál vezie priamo na motorke. Videli ste už visieť vysušené ryby na spätných zrkadlách? Alebo prenášať prasatá na zadnej časti sedačky? Najviac nám však pozdvihla sebavedomie skutočnosť, že v Laose jazdí na motorke naozaj každý. Vekový limit 18 rokov? No určite! Predbehne vás 8-ročné dieťa, ktoré pri tom mobiluje, alebo babička v tradičnej sukni a laoskom klobúku, ktorá ladne slalomuje medzi autami. To by bol v tom čert, ak by sme tie motorky nedali.
Chceli sme plno automatickú motorku, ale v požičovni nám povedali, že majú iba poloautomatickú. A už mi dával kľúčik, nech si motorku zoberiem. „Ale my by sme si to chceli najprv vyskúšať!“ Laosan na nás nechápavo pozeral. Skúška trvala 3 minúty a Laosan povedal, že je to dobré. Nikto tu nechce od nás vodičák. Len si zoberiete motorku a idete. Dokonca ani policajti vás nezastavujú a nekontrolujú. Motorka je tu ako bicykel.
Nakoniec sa ukázalo, že to vážne nie je také komplikované. I keď nás predbehovalo takmer všetko od dieťaťa po babičky s nákupmi na nedeľnom trhu. Keď raz tachometer ukázal pre nás vražedných 50 km/h, mali sme pocit rebélie 🙂 Vtedy sme na laosských cestách boli aj vyrovnanými súpermi rôznych neidentifikovateľných pojazdov, ako napríklad traktora či polorozpadnutého školského autobusu.
Hlavne nech ideme bezpečne, znela naša. Okruh na motorke je zvyčajne robí za 2 až 5 dní. My sme si výlet rozvrhli na pohodové 4 dni. Cesty sú tu skvelé, prostredie nádherné so zelenými kopcami, ryžovými políčkami a tyrkysovými jazierkami. Práve tie jazerá po ceste boli krásne, priezračné a hlavne chladné, takže ste si v nich mohli schladiť vysedené zadky. To telo naozaj ocení, keď je vonku 40°C! Po celodennej jazde na motorke sme totiž večer chodili ako kovboji a zadky sme mali zodraté a vysedené v tvare sedačky.
TankujemePo ceste sa schladíte v tyrkysovom jazere Tha Falang
Našim cieľom bola nielen cesta, ale aj jaskyňa Kong Lor. Na Slovensku sme rozmaznaní krásnymi a jedinečným jaskyňami. Preto sme brali s určitou rezervou, čo uvidíme a nerobili sme si príliš veľké nádeje, že nás jaskyňa ohúri a my povieme to okrídlené americké wau. Ale vážne to bolo dych vyrážajúci zážitok!
Viete si predstaviť, že vstúpite do jaskyne, ktorá ma 7, 5 kilometra a vy ju popritom splavujete tzv. podzemnou riekou? Žiadne umelé svetlá, len my, lodivod a zvuk motora. Naše dve baterky behali svetlom po obrovských galériách, ktoré raz mali do výšky aj 100 metrov. Loďou sme išli takmer hodinu do útrob hory. Nie je to nič pre klaustrofobikov a pre tých čo si predstavujú v temných priestoroch nejednu hororovú scénu. Plavíte sa popod horu v krasovitej oblasti. Ak by sme mali zažiť počas výletu len toto, celá tá námaha stála za to. Navyše je to miesto, kam stále toľko turistov ešte neprichádza, takže vy máte pocit akéhosi malého objavovania.
Jaskyňa Kong LorV útrobách jaskyneUž vstup do jaskyne vám napovedá, že vás čaká veľký zážitok
Po výlete na motorke sme sa aj my zaradili do zástupu tých, ktorí hovoria, že byť v juhovýchodnej Ázii a neísť na motorku, ako keby ste tu ani neboli. Je to viac než jednoduché a dôkazom sme aj my dvaja, ktorí sme sa vydali na cestu s takmer nulovými motorkárskymi schopnosťami.
Ktorý výlet na motorke?
Najpopulárnejším výletom na motorke je okruh, ktorý začína a končí v meste Thakhek. Ide o 500 kilometrový okruh cez krasovitú oblasť Laosu. To znamená, že po ceste uvidíte nielen jaskyne, ale aj laoské hory.
Mapa trasy
Ako vyzerá cesta?
90 percent cesty je asfalt a keď odbočíte k niektorej jaskyni, tak len spevnená cesta.
Značenie
Pri prevzatí motorky v meste Thakhek dostanete prehľadnú mapku. Cesty sú však veľmi dobre značené a nedá sa zablúdiť. V najhoršom sa spýtate miestnych, ktorí ochotne pomôžu.
Prenajatie motorky
Nepotrebujete žiadnu rezerváciu. Stačí len prísť a proces vybavenia trvá 5 minút. Ako depozit necháte svoj cestovný pas. Ako sa legitimujete, ak vás náhodou zastaví policajt? Na motorke je telefóne číslo požičovne, kam policajt zavolá. Poistka sa v týchto krajinách nerieši. Ak sa niečo stane motorke, zaplatíte škodu.
Ubytovanie
Opäť nemusíte robiť žiadne rezervácie. Po ceste nájdete ubytovacie zariadenia (hotel, guest houese) s vysokým komfortom. My sme mali chatku pre dvoch s vlastnou toaletou, sprchou, wifi, hojdacou sieťou na terase a vyšlo nás to na necelých 5 eur pre oboch/noc.
Ubytovanie je lacné a príjemné
Koľko to celé stojí?
Prenajatie motorky – 8,5 EUR/deň
Benzín – 0,7 EUR/liter
Ubytovanie pre dvoch – 5 EUR/noc
Jedlo – hlavné jedlo stojí cca. 1,5 EUR, pivo 1,1 EUR/0,5 liter, voda 0,4 EUR/1 liter
Vstup do jaskyne vrátane prenajatie motorového člnu vyšiel pre oboch spolu 15 EUR.
My sme boli dvaja, mali jednu motorku. Celkovo sme za 4 dni, vrátane vstupu do jaskyne Kong Lor, minuli 93 eur. To znamená 23,25 eur/deň pre dvojicu za takýto nezabudnuteľný výlet.
Autor: Travelistan
Zdieľajte tento článok
Páčil sa ti tento článok? Získajte zdroj základných informácií pre cestovateľov.
Tak este raz Martin, strasne hnusne zavidim, nechapem, ze bez motorkovej skusenosti si to dal, tiez nechapem, ze ako sa da odjazdit na takomto „stroji“ co ma asi 2 kone (a este dvaja!)…a nakoniec je najsamlepsie vybrana pesnicka k videjku!!! som sa rehotal ze som skorto padol zo stolicky! Kua, jak ja ti zavidim…aj cestu, aj ze zarastas, aj frajerecku jaku peknu mas:-))))
Spravujte súhlas so súbormi cookie
Na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení používame technológie, ako sú súbory cookie. Robíme to na zlepšenie zážitku z prehliadania a na zobrazovanie personalizovaných reklám. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracúvať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže mať nepriaznivý vplyv na niektoré funkcie a vlastnosti.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Tak este raz Martin, strasne hnusne zavidim, nechapem, ze bez motorkovej skusenosti si to dal, tiez nechapem, ze ako sa da odjazdit na takomto „stroji“ co ma asi 2 kone (a este dvaja!)…a nakoniec je najsamlepsie vybrana pesnicka k videjku!!! som sa rehotal ze som skorto padol zo stolicky! Kua, jak ja ti zavidim…aj cestu, aj ze zarastas, aj frajerecku jaku peknu mas:-))))