Vitajte v našom itinerári k Tibetu! Ak hľadáte prepracované tipy na nezabudnuteľnú cestu ste na správnom mieste. Nech sa páči, inšpirujte sa! V prípade, že hľadáte zájazd so skúseným sprievodcom, pozrite si prosím našu stránku zájazdov. Ak by ste mali záujem o profesionálne poradenstvo alebo Vás láka dovolenka na mieru, neváhajte nás kontaktovať.
Je tvojim snom Tibet? Vidieť nielen magické hlavné mesto Lhasa, ale aj vidieť kus prírody, Himaláje či prejsť krížom cez najvyššiu náhornú plošinu? V tomto článku ,,Tibet – cestovateľské rady, tipy a itinerár“ ti prinášame tie najzakladanejšie informácie pri plánovaní trasy.
Kedy
ísť?
Najlepšie
obdobie na návštevu Tibetu je od apríla do polovice novembra.
Júl, august sú síce najteplejšie mesiace (teplota sa cez deň v Lhase pohybuje okolo 20°C), ale výhľady na Himaláje sú často pod mrakom.
Apríl, október a november sú najlepšie mesiace na Himaláje a vtedy je najväčšia pravdepodobnosť, že ich uvidíš. Avšak teplota je v Lhase okolo 10-15 °C
Určite
sa vyhni návšteve Tibetu v období prelomu apríl/máj a prelomu september/október,
kedy Čína oslavuje najväčšie sviatky (1.máj a 1 október) a vtedy môžu
Tibet bezdôvodne uzavrieť a nik ti peniaze nevráti.
Najlacnejšími mesiacmi ohľadom služieb je október a november.
Víza a povolenia
Napriek tomu, že Tibet
je súčasťou Číny, do tejto autonómnej krajiny nestačia klasické čínske víza.
Okrem čínskych víz, potrebuješ ešte aj špeciálne povolenie, ktoré vydáva čínska
cestovka. Bez povolenia sa do Tibetu nedostaneš a ani ťa nepustia do vlaku
alebo lietadla, ktoré smeruje do Tibetu. Toto povolenie vybavíš len cez
autorizovanú CK. V Tibete funguje celkovo 17 rôznych kontrolných
stanovíšť, ktoré kontrolujú tvoje povolenie.
Takisto sám sa pohybovať
v tejto oblasti sa nedá a musíš mať miestneho sprievodcu cez
autorizovanú CK. Ak to zhrnieme, návšteva Tibetu sa dá len cez miestnu CK,
ktorá zabezpečí dopravu, ubytovanie a permity. Individuálne sa sem momentálne
nedostaneš.
Ako sa do Tibetu
dostanem?
Letecky – žiadne priame spojenie Európa – Lhasa neexistuje.
Buď poletíš do niektorého veľkého čínskeho mesta (Peking, Chengdu…)
a následne preletíš do Lhasy alebo z nepálskeho Káthmandu do Lhasy.
Tu vždy pamätaj, že už musíš mať tibetský permit.
Vlakom – z čínskych miest ako Peking, Xian, Chengdu –
tu sa rezervácia vlakových miest robí výrazne dopredu aj mesiac pred plánovanou
cestou. V období leta (júl, august) sa miesta vypredajú okamžite. Tak ako
ty chceš ísť vlakom, chce ísť ďalších niekoľko stovák turistov. Spoliehať sa,
že lístky dostanem v deň odchodu je nemožné. Najlepšie je to spraviť cez
miestnu CK, ktorá vybaví aj povolenie do Tibetu aj organizovaný zájazd.
Vlakové lístky stoja od 100 Eur za 44 hodinovú jazdu.
Ako si vybrať správny vlak?
Všetko záleží od tvojho komfortu
a peňazí. Cena v spiacom vlaku závisí od triedy a typu lôžka (či si
hore alebo dole). Horné postele sú najlacnejšie a dolné najdrahšie.
Lístky sa nedajú kúpiť online priamo cez čínsku železničnú spoločnosť. Musel by si mať čínsku platobnú kartu a ich občiansky preukaz. Jedine ako sa dá lístok kúpiť vopred, je cez túto stránku – http://www.chinahighlights.com/china-trains/ alebo https://www.trip.com/trains/ . Pri kúpe lístka treba uviesť číslo pasu na ktorý pocestuješ a kde ti majú byť lístky v Číne doručené (názov hotela, kde budeš bývať)
Kúpa
lístku na daný deň cestovania sa otvára cca 60 dní pred cestou. Ak chceš
cestovať počas čínskych sviatkov, vedz, že len ťažko kúpiš lístok na mieste. Ak
cestuješ počas prázdnin, ktoré mimochodom korešpondujú s našimi letnými
prázdninami, tiež odporúčame kúpiť si lístky vopred. Inak sa môže stať, že na
mieste už nebudú. Radšej však vždy plánuj dopredu.
Na kúpu lístku na mieste potrebuješ pas.
Platiť je možné aj našimi platobnými kartami. Pre istotu však maj pripravenú
hotovosť. Veľké mestá majú aj okienko pre anglicky hovoriacich turistov. V
Pekingu nie je problém dohovoriť sa po anglicky
Ako sa vo vlaku spí?
soft sleeper – uzatváracie kupé so 4
lôžkami. Niekedy existujú aj kupé s dvoma lôžkami a vlastnou
toaletou. Treba sa spýtať. Pozrite si prípadne, ako to vyzerá
v kupé soft sleeper: https://www.youtube.com/watch?v=LJXWJqpCeVg.
hard sleeper – otvorené kupé so 6. lôžkami
– to jest dve hore, dve v strede a dve dole. To znamená že kupé nemá
dvere. Lôžka spojuje rebrík a nedá sa spadnúť dole. Horné lôžka sú
najpokojnejšie a najlacnejšie. Dolné lôžka zároveň slúžia ako miesto na
sedenie pre tých, čo sú hore. Preto nebuďte prekvapení, ak máte dolné lôžko
a niekto si k vám prisadne. Je to nepísaný zvyk a treba ho
rešpektovať. Tu si môžete pozrieť video, ako to vyzerá v kupé hard
sleeper:https://www.youtube.com/watch?v=nJZWKSev4EA.
soft seater– sedadlá s rezerváciou.
Na cestu do Lhasy, ktorá trvá cca. 44 hodín,
odporúčame minimálne ,,hard sleeper“, ktorý stojí okolo 100 Eur. Sedadlá sú výrazne
lacnejšie, ale prídeš úplne zničený
Po zemi – z Nepálu cez hociktorú nepálsku CK v Káthmandu
alebo Chengdu cez čínsku CK.
Itinerár:
Pri tvorbe itineráru ,,Tibet – cestovateľské rady, tipy a itinerár“ sme sa riadili tým, že ideš vlakom z Pekingu a ideš z Lhasy až do Káthmandu. Ísť len do Lhasy (odtiaľto neuvidíš Himaláje), by bola veľká škoda.
1.deň: Odlet do Pekingu
2. – 4.deň: Prílet do Pekingu a prehliadka mesta.
Zakázané mesto – najväčší palác na svete, artefakty z čias cisárov tu však nenájdete, nachádzajú sa v Taipei na Taiwane
Chrám nebies – kde sa cisár každoročne modlil za úrodu a blahobyt, ale aj miesto, kde počas víkendu miestni spievajú a tancujú v parku
Letný palác – palác cisárov, kam sa vládcovia utiekali hlavne počas letných parných dní. Počas víkendov je toto populárne miesto preplnené.
Uhoľný vrch – každé ráno od 6.30 tu stovky Číňanov cvičia tajči a iné športy.
Čínsky múr – stavba, o ktorej sa vraví, že ju je vidno až z Mesiaca. Táto povera však vznikla v 19. storočí, keď ešte ani nelietali lietadlá. Napriek tomu vás táto veľkolepá stavba dlhá viac ako 8 tisíc kilometrov ohromí. Článok ako sa dostať na múr nájdeš tu.
Alebo navštív štvrť 798
5.deň: Odchod vlakom do Lhasy
6.deň: Celý deň vo vlaku a podvečer stúpanie na náhornú
plošinu
7.deň: Prejazd vlakom cez Tibetskú plošinu a príchod do
Lhasy, kde ťa čaká miestna CK so sprievodcom.
8.deň: Trochu oddychový deň, aby si tvoje telo zvyklo na nadmorskú výšku a návšteva najposvätnejšieho miesta Tibeťanov – Joghang
Kláštor Drepung
9.deň: Návšteva Potaly a kláštora Sera a Drepung
10.deň: Presun popri jazere Yamdrok do Gyantse a Shigatse
11.deň: Shigatse – návšteva kláštora Tashilumpo a prehliadka
mesta
12.deň: Presun k Everest base campu, kde sa dá prespať
13.deň: Cez Tingri na hranicu s Nepálom. Táto cesta je
najpanoramatickejšou na svete. Uvidíš za dobrého počasia celý hrebeň Himalájí.
Prespanie na hranici s Nepálom
14.deň: Presun do Káthmandu – cca 7 hodín 120 kilometrov
Ak nerátame hlavnú letenku (v tomto prípade prílet do Viedne a odlet z Káthmandu, ktorá stojí od 500 Eur), tak cesta vyjde aj s permitny cez miestnu CK od 1300 Eur (rátame, že nejdeš cez miestnu CK sám, ale tak, že sa pripojíš k ďalším cestovateľom. Skupinky sú od 8 ľudí).
Ak zoberieme, že ceny stúpajú a nepôjde to dole, tak je to normálna cena. Čína stále viac a viac uzatvára Tibet. Ak by si nevedel nájsť miestnu CK, ktorých je na internete veľa, napíš nám na info@travelistan.sk a radi pomôžeme. Takisto ak si v článku ,,Tibet – cestovateľské rady, tipy a itinerár“ nenašiel niektorú podstatnú informáciu, píš do komentu.
Zdar Martine, fajn článek.
Zarazil jsem se jen u věty: „Avšak teplota je v Lhase okolo 10-15 °C“. Proč zarazil? Protože mi to přijde jako úplně pohodová temperatura na cestování, ani kosa ani hic, zkrátka ideál. Tuším, proč se to „avšak“ vloudilo do textu. Kvůli přemíře teplomilů, kteří když nemají slunko a +35°C, tak zmírají 🥴
Já sice miluju A(nta)rktidu ale nevnucuju svou náklonnost k chladu nikomu. Teplomilové jsou v dnešní době jako feminismus & genderismus – rozlezlí všude 🤔
Spravujte súhlas so súbormi cookie
Na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení používame technológie, ako sú súbory cookie. Robíme to na zlepšenie zážitku z prehliadania a na zobrazovanie personalizovaných reklám. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracúvať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže mať nepriaznivý vplyv na niektoré funkcie a vlastnosti.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Zdar Martine, fajn článek.
Zarazil jsem se jen u věty: „Avšak teplota je v Lhase okolo 10-15 °C“. Proč zarazil? Protože mi to přijde jako úplně pohodová temperatura na cestování, ani kosa ani hic, zkrátka ideál. Tuším, proč se to „avšak“ vloudilo do textu. Kvůli přemíře teplomilů, kteří když nemají slunko a +35°C, tak zmírají 🥴
Já sice miluju A(nta)rktidu ale nevnucuju svou náklonnost k chladu nikomu. Teplomilové jsou v dnešní době jako feminismus & genderismus – rozlezlí všude 🤔