Ten nápad vznikol náhodou. Len tak. Veď koľkí z nás jazdia po hrádzi v Bratislave a prejdú len niekoľko kilometrov? A kam vedie tá hrádza? Prečo by som nemohol ísť až do Budapešti? Prečítaj si podrobný itinerár „Bratislava Budapešť na bicykli“.
Nechcel som ísť sám, prehováral som kamarátov. Napriek tomu, že mnohí z nich bicyklujú, zľakli sa celkovej dĺžky. 250 km na bicykli? Si normálny? Nie som Sagan! povedal nejeden kamarát a už ani nereagoval, keď som vysvetlil, že to nechcem prejsť za jeden deň, ale za dva, maximálne tri dni.
Nuž tak som si povedal – ako neraz –, že pôjdem sám. Naložil som bicykel, zabral do pedálov a vybral sa do hlavného mesta Maďarska. V tomto článku nájdeš všetky informácie, ktoré sa ti zídu pri plánovaní.
Určite to dám. Priemerná rýchlosť 22 km za hodinu
Koľko je to kilometrov a aké prevýšenie?
Celkovo sa narába so vzdialenosťou okolo 250 km. Všetko závisí od toho, či sa vyberieš kratšou cestou (z Bratislavy do Gabčíkova severnou stranou Dunaja), alebo o niečo dlhšou, ale zaujímavejšou (Bratislava, Danubiana, Gabčíkovo) južnou stranou Dunaja. Podľa mňa treba rátať okolo 260 – 270 km (treba rátať nejaké tie odbočky, zástavky, blúdenie v meste a podobne).
Cyklotrasa je súčasťou diaľkovej cyklomagistrály EuroVelo 6, ktorá vedie od Atlantiku až po Čierne more a má odhadovanú celkovú dĺžku 4 600 km (Zdroj: http://en.eurovelo.com/ev6).
Celkové prevýšenie na celej trase je 93 m. Teda máš pred sebou úplnú rovinu bez toho, aby si zažil nejaké dramatické stúpanie.
Koľko dní treba?
Ja som to dal za dva dni, ale odporúčam tri dni (viď itinerár dole), aby si nemal pocit naháňania sa. Ak to rozmením na drobné, tak ak pôjdeš tri dni, denne by si mal spraviť okolo 85 km. Takáto vzdialenosť sa dá pri priemernej rýchlosti 20 km/h zvládnuť za cca 4,5 hodiny (ide o čistý čas, treba rátať prestávky na jedlo, občerstvenie, menšie výlety).
Kde prespať?
Buď v hoteloch v daných mestách alebo v kempoch. Potom si treba zobrať spacák a stan.
Môj zázrak s celou výbavou v Gabčíkove
Akú som mal výbavu?
Môj bicykel patrí medzi tie klasické. Niečo medzi horským a cestným. Treba však povedať, že som mal vzadu stojan na tašku. Bolo to preto, aby som nič neniesol na chrbte. Pri krátkych cyklotúrach je batôžtek na chrbte ok, ale pri dlhších dosť obmedzuje a môže ťa bolieť chrbát. Taká brašna so stojanom na zadnom kolese ťa vyjde okolo 50 eur. Mal som so sebou nasledovné veci:
súpravu na lepenie duše
pumpičku
niečo pod zub (horalky, keksíky)
3 tričká
1 krátke nohavice
cyklistickú prilbu
opaľovací krém (keďže ideš po hrádzi, celý deň bude na teba pekne piecť)
sprej proti komárom (podvečer sa miesto mení na hostinu)
jedny tenisky a šľapky
slnečné okuliare
čiapku
fľašu na vodu (0,75 litra) a jednu 1,5 litrovú vodu (pamätaj, že vypiješ aj 5 litrov vody a nie všade sú stánky s občerstvením ako na petržalskej strane)
šumák
peňaženku a mobil s aplikáciou s offline mapou maps.me
občiansky preukaz (prekračuješ aj hranice)
Na čo ešte potrebujem myslieť?
Väčšina cyklistov ide smerom Bratislava – Budapešť, aby sa vyhli silnému protivetru. Aj tak si pred cestou zisti počasie a aký je vietor. Ak bude protivietor, budeš pekne bojovať J
Vyrážaj skoro ráno (ja som vždy vyrazil okolo 6.30), aby som sa vyhol horúčavám.
Rob pravidelné zástavky. Ja som išiel tak, že som si dal 18-20 kilometrov, zastavil som na 20 minút, zjedol horalku či nejakú čokoládu a išiel som ďalej. Počas vysokých teplôt som sa niekde skryl (obed, kofola).
Maj vždy so sebou dostatok vody (ja som mal vždy pri sebe 2 litre vody). Nikdy nevieš, čo sa môže stať a nechceš trpieť smädom. Ako som spomínal, vypil som denne aj 5 litrov vody.
Počas dňa, keď bicykluješ, nepi žiadne pivo či alkohol. Budeš otupený, dehydrovaný… Ani Sagan počas Tour de France nepije pivo:)
Cesty sú väčšinou asfaltové
Ako naspäť domov?
Je to jednoduché. Z Budapešti ti ide priamo do Bratislavy vlak, do ktorého si vieš uložiť aj svojho železného tátoša.
1.deň:Bratislava – Gabčíkovo – Komárno (cca 110 km, prevýšenie 37 m)
Vyrazil som o 6.30, aby som sa vyhol horúčavám. Mal som už všetku vodu a jedlo (pamätaj, že tak skoro ráno nebude otvorené žiadne občerstvenie na hrádzi). Dal som si ľahké tempo bez nejakého náhlenia sa a udržiaval som konštantnú rýchlosť 21 km/h.
Od Starého mosta z petržalskej strany do Gabčíkova je to cca 50 km a trvalo mi to 2,5 hodiny v pohodovom tempe. V Gabčíkove pri vodnom diele nie je žiadne občerstvenie, najlepšie je ísť priamo do dediny (cca 3 km)
Gabčíkovo – Komárno (cca 55 km), cesta je skvelá a takmer všade je natiahnutý asfalt. Po ceste budeš míňať rôzne informačné tabule, kde sa dá spraviť krátka prehliadka. Napríklad Číčovské mŕtve rameno:
NPR Číčovské mŕtve rameno je významnou lokalitou pre zachovanie genofondu rastlín aj živočíchov. Z hľadiska vodnej vegetácie predstavuje mŕtve rameno na Podunajskej nížine najzachovanejší ekotop rastlinných spoločenstiev. Súčasnú vegetáciu tvoria predovšetkým porasty lužného lesa, najmä vrbovo-topoľového, jaseňovo-topoľového a jaseňovo-brestového. (Zdroj:http://www.sopsr.sk/husk_dunaj/panely/22.pdf)
Alebo Veľkolélsky ostrov (pri obci Zlatná na Ostrove):
Toto prekrásne zákutie Žitného ostrova predstavuje posledný dunajský ostrov, ktorý je ešte súčasťou tzv. vnútrozemskej delty Dunaja. Tento pomerne veľký ostrov (s rozlohou 328,65 ha) je ohraničený riekou Dunaj a Veľkolélskym ramenom. Leží v nadmorskej výške 108 až 110 m. n. m. v medzihrádzovom priestore, kde pri zvýšenej hladine toku býva časť jeho povrchu pod vodou. Záplavy sa tu vyskytujú obvykle niekoľkokrát do roka, najčastejšie od marca do augusta. (Zdroj:http://www.sopsr.sk/husk_dunaj/panely/22.pdf)
Občerstvenie som našiel v priľahlých dedinách, ale stále som mal pri sebe minimálne 2 litre vody.
Poobede okolo 16.00 som prišiel do Komárna a išiel pozrieť najväčšiu pevnosť v strednej Európe. Pozri sem.
Pevnosť v Komárne
2. deň: Komárno – Štúrovo – Ostrihom – Višegrád (ľavá strana Dunaja) (cca 76 km a prevýšenie 27 m)
Asi najkrajšia časť cesty. Vyrazil som opäť o 6.30 ráno. Kvalitná hrádza až pred Čekov a potom posledné kilometre (16 kilometrov) po klasickej ceste (noste prilbu).
Po ceste budete míňať rôzne zaujímavosti:
V obci Žitava je pämatník Žitavského mieru z roku 1606 – dohoda medzi Habsburgovcami a Osmanmi
Vyhliadka v Kravanoch nad Dunajom
Ostrihom – historické mesto, kde môžete stráviť aj pol dňa
Pri niektorých úsekoch (hlavne v okolí Kravan nad Dunajom) sú malé štrkové pláže, kde sa dá kúpať
Kravany nad Dunajom
Z Ostrihomu vedie cesta najprv cez park, až potom po ceste do Višegrádu. Cca 2,7 kilometra pred Pilismarót je odbočka doľava, ktorá vás zavedie na kompu a odtiaľ do Visegrad – Nagymaros.
Ostrihom je pecka
3. deň: Nagymaros – Visegrad do Budapešti 53 km (prevýšenie 40 m). Jednoduchá cesta, od jej polovice už prechádzate cez Budapešť.
Koľko taká cesta vyjde?
Ak máš celú výbavu na bicykel, treba rátať:
Ak spíš v hoteloch, od 30 eur na noc
Ak v kempoch, tak 5 eur na noc (alebo vo voľnej prírode)
Doprava z Budapešti do Bratislavy aj s bicyklom 16,70 eura (cena 10. 8. 2020)
Čo to so mnou urobilo?
Stratil som 2,5 kila, nemal som nijakú svalovicu a hlavne som získal dobrý pocit. Dá to každý, kto len trochu jazdí na bicykli. Nezľakni sa tej celkovej vzdialenosti. Pri správnom rozplánovaní prestávok to dáš ľavou zadnou. Tak zahoď predsudky a vyraz tento víkend.
Ahoj, viem, že toto je už starý článok, ale chystáme sa to zdolať asi o mesiac a natrafila som na tuto info:
Pri Číčove sa končí asfaltová časť cyklotrasy a začína ťažko zjazdná šotolina, ktorá vedie až do Komárna.
Je táto informácia pravdivá?
Ďakujem Ali
Martin Navrátil
Ahoj, pochybujem, že pri našej rýchlosti opráv cyklociest to bude opravené. Ak bude, tak vás bude čakať príjemné prekvapenie. M.
Pista
Pekny clanok… Vies dat tipy, kde si prespal?
Dik
Martin Navrátil
V Komárne na ubytovni pri futbalovom štadióne a potom som to dal až do Budapešti 🙂
Vladimír Sikula
Poprosím radu,info: Idem Dunajskú cestu Bratislava-Budapešť,ale na cesťáku.Viete mi poradiť trasu,aby som to mohol absolvovať len po asfalte.
A z ktorej železničnej stanice v Budapešti cestovať späť do Blavy,aby nebolo treba presadať?
Martin Navrátil
Dobrý deň, radím sa držať spomenutého itinerára a ísť väčšinou po južnej strane Dunaja a pred Višehrádom ísť na severnej strane Dunaja. Čo sa týka železničnej stane, tak Budapest-Nyugati pu, ale v čase korony sa všetko mení. Proste riaďte sa podľa momentálnej situácie. Pekný výlet. Travelistan
Martin Žák
Prosím Vás, a Štúrovo Visegrad je po cyklotrase, alebo po bežných cestách?
Martin Zak
Ďakujem za info. Škoda, mám obavy jazdiť po bežných cestách.
Martin Zak
Zo Štúrova do Budapešti je to stále po cyklotrasách, alebo sa ide aj po bežných cestách?
Martin Navrátil
Zo Śtúrova do Budapešti nie je celý čas cyklocesta, takže pôjdete aj po normálnych cestách
Spravujte súhlas so súbormi cookie
Na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení používame technológie, ako sú súbory cookie. Robíme to na zlepšenie zážitku z prehliadania a na zobrazovanie personalizovaných reklám. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracúvať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže mať nepriaznivý vplyv na niektoré funkcie a vlastnosti.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Ahoj, viem, že toto je už starý článok, ale chystáme sa to zdolať asi o mesiac a natrafila som na tuto info:
Pri Číčove sa končí asfaltová časť cyklotrasy a začína ťažko zjazdná šotolina, ktorá vedie až do Komárna.
Je táto informácia pravdivá?
Ďakujem Ali
Ahoj, pochybujem, že pri našej rýchlosti opráv cyklociest to bude opravené. Ak bude, tak vás bude čakať príjemné prekvapenie. M.
Pekny clanok… Vies dat tipy, kde si prespal?
Dik
V Komárne na ubytovni pri futbalovom štadióne a potom som to dal až do Budapešti 🙂
Poprosím radu,info: Idem Dunajskú cestu Bratislava-Budapešť,ale na cesťáku.Viete mi poradiť trasu,aby som to mohol absolvovať len po asfalte.
A z ktorej železničnej stanice v Budapešti cestovať späť do Blavy,aby nebolo treba presadať?
Dobrý deň, radím sa držať spomenutého itinerára a ísť väčšinou po južnej strane Dunaja a pred Višehrádom ísť na severnej strane Dunaja. Čo sa týka železničnej stane, tak Budapest-Nyugati pu, ale v čase korony sa všetko mení. Proste riaďte sa podľa momentálnej situácie. Pekný výlet. Travelistan
Prosím Vás, a Štúrovo Visegrad je po cyklotrase, alebo po bežných cestách?
Ďakujem za info. Škoda, mám obavy jazdiť po bežných cestách.
Zo Štúrova do Budapešti je to stále po cyklotrasách, alebo sa ide aj po bežných cestách?
Zo Śtúrova do Budapešti nie je celý čas cyklocesta, takže pôjdete aj po normálnych cestách