Dnes by mala začať rally s veľkým R. Etapa prechádza cez saharský piesok, ktorý sa na juhu Maroka rozpína až k pobrežiu. Ráno dostávame od organizátorov inštrukcie, GPS súradnice a v maličkom provinčnom mestečku si nakupujeme vodu a dotankujeme zásoby dieslu. Čaká nás vyše 600 kilometrov. ,,Ten, kto nemá 4×4, nech to ani nejde a radšej využije asfaltovú cestu. A aj ten, kto má terénne auto, nech si to premyslí.“ Povie maďarskýorganizátor pri rannom brífingu. My sa na seba pozrieme a je jasné ako pôjdeme. Dobaľujeme stan, upevňujeme veci na streche a vyrážame.
Kým prídeme k pieskom, musíme prekonať ešte 150 kilometrov po krásnych cestách, ktoré prechádzajú cez pekné dedinky. V jednej dedine zastavujeme, dávame si silnú kávu, ktorá je tak silná, že ani dva Redbully by ju neprekonali. Len si predstavte, že dostanete kvalitné espresso v malej sklenenej šálke a káva je čierna sťa ebenové drevo.Najradšej by som si dal ešte jednu šálku kávy, ale musíme ísť. Nik nevie, ako cesta bude vyzerať. ,,Tá cesta vedie po starom úseku, ktorý bolsúčasťou známej rally Paríž – Dakar.“ Prečíta informáciu Peter z mobilu. ,,Tak to potom nebude sranda, keď tade prechádzala najznámejšia automobilovásúťaž.”
Za dve hodiny schádzame z asfaltu, prepájame na 4×4 a rýchlosť klesla na pár kilometrov za hodinu. Motor ide ako dobre namazaný stroj a pod kolesami škrípu kamene. Ja to auto milujem čoraz viac a viac. Pred cestou ho Vlado perfektne upravil a preto si môžeme dovoliť veci, nad ktorými iní ľudia krútia hlavou.
Už aj nás začína jedovať, že dostávame podpichovačné správy, že čo to máme za auto. ,,Prečo ste si nezabezpečili poriadne auto?“ Alebo ,,Prečo tak riskujete na takom aute?“
Neviem, kde ľudia berú, že terénne auto musí vyzerať ako Toyota Land Cruiser. Nie je to len o značke, ale aj o tom, aký motor máte a kto sedí za volantom. My máme v aute motor z Mercedesu a šoféra Vlada. To ako rozumie autu, ako sa oňho stará, tak to som dlho nezažil. Mali by ste vidieť iné terénne autá ako čumia, keď ich náš žltý blesk zo Slovenska predbieha.
Vyslovene z ich tvári je vidno úžas, že ,,toto“ ma predbieha? ,,Ono túto trasu lepšie zvládnu staršie autá s minimom elektroniky, ako dnešné kvázi terénne autá,“ povie jeden z pretekárov večer pri poháriku dobrého tokajského vínka.
,,Mnoho ľudí nerozumie autám a myslia si, že keď majú niečo terénne, že to dajú.“ Ako som spomínal, my máme Vlada a preto si dovoľujeme ísť off road.
Asi v strede dňa prichádzame na krásnu pláž, cez ktorú by sme mali prejsť 40 kilometrov. Vypúšťame trochu vzduchu z pneumatík a ideme na to.
Nikde nikoho len my. Pridávame plyn, ručička tachometra sa rúti až k 80 km/h a kolesá za sebou zanechávajú svoju stopu. Len si predstavte, že ste tusami a pri preradení prevodovky vzlietnu čajky.
Mne to prišlo ako z úvodnej znelky Knight Rider s Davidom Hasselhoffom. Proste geniálny zážitok, ktorý si užívame len my.
Chceme ešte viac pridať, ale v diaľke vidíme obrysy postavy. Čím sme bližšie, vidíme, že sú to ,,naši“ motorkári z Talianska. Zastavujeme a dozvedáme sa, že ďalej sa ísť nedá. ,,Je tam viac naviateho piesku a všetko tam zapadáva. Musíme nájsť druhú cestu.“
Povie upotený motorkár so silným talianskym prízvukom. A to je to, čo sa mi na našom tíme páči. Rýchlo vyskakujeme z auta. Ja s Peťom ideme pozrieť okolie, lebo podľa mapy to vyzerá, že by tu mohla byť cesta. Vlado skontroluje auto a druhý Peťo zisťuje informácie od ďalších prichádzajúcich tímov. Vlastne sme to začali celé pekne organizovať. Padne pár povelov a už sa rútime inou cestou do vnútrozemia. Je priechodná? Je tam dobrá cesta? Nikto nevie a to sa mi páči. Nie sme nervózni z neznámeho. Keď cítite, že máte skvelého šoféra, kvalitné mapy a dobrý tím, nemá sa čo stať. Ani prvé zapadnutie v piesku nás nerozhádzalo a do 15 minút sme vonku.
Ešte nás to posilnilo. Slnko začína zapadať a stretávame ďalšie tímy. Všetci do jedného vo veľkých džípov. A my? Náš žltý blesk ich predbieha jedna radosť.
Máš otázky na cestu a článok ,,3.diel: Rally Budapešť – Sierra Leone“? Daj do komentu a radi odpovieme. Zatiaľ nás môžeš sledovať aj na www.instagram.com/travelistan.sk
Tretí diel bude nielen o tom, čo všetko sme si museli zobrať a na čo treba myslieť.